Dispečer Potěmkin zachraňuje řízení provozu Správy železnic

Jen co strůjci opatření pro bezpečnost na českých železnicích s údajným zjednodušeným řízením provozu podle předpisu D3 odhalili kritiku svého nesmyslného celoplošného zásahu, který z regionální osobní dopravy dělá nepotřebnou atrakci a z nákladní dopravy drahou senzaci počtem zbytečně promrhaných hodin prostojů nákladních vlakových čet a stovek hodin zbytečně burácejících motorů lokomotiv, povolali v centrále Správy železnic „dispečera Potěmkina“, aby Správu železnic zachránil před průšvihem a přinesl formou tiskové zprávy „fantastické výsledky“ jak jinak než „veleúspěšného opatření“:

„Statistiky z víkendu i prvního pracovního dne týdnu ukazují, že opatření, která jsme zavedli od 15. srpna, nezpůsobují zpoždění vlaků a neohrožují stabilitu jízdního řádu. Konkrétně v sobotu evidujeme na těchto tratích z důvodu zavedení ohlašovací povinnosti 55 zpoždění s průměrným zpožděním na jeden vlak 1,5 minuty, v neděli 48 zpoždění s průměrem na jeden vlak 2 minuty a v pondělí 17. srpna 41 zpoždění s průměrem 1,5 minuty na jeden vlak. Pro úplnost – na tratích D3 jezdí za 24 hodin téměř 2000 vlaků,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodal: „Velké poděkování patří dirigujícím dispečerům a všem strojvedoucím, kteří se novými opatřeními řídí.“

„Dispečer Potěmkin“ vyrobil senzační tiskovou zprávu pro média: „Bezpečnostní opatření na tratích se zjednodušeným řízením provozu vlaky nezpožďují“, která v titulku popírá zpoždění, aby se jimi záhy zmatenému čtenáři pochlubila. Takto konstruovaný první pokus o chloubu za zpoždění je nejméně v evropských podmínkách unikátní. Představte si, že se pochválíte, že jste z původně včas jedoucích vlaků dokázali geniálními opatřeními zpozdit v sobotu 55 vlaků, v neděli 48 a v pondělí 41 vlaků. No to je senzace!!! Avšak dispečer Potěmkin zapomněl na to, že na železnici fungují základní fyzikální zákony a vlaky nelétají, i když by se to po senzačním opatření hodilo. To znamená, že když nařídíme celoplošně hlášení a komunikaci mezi strojvedoucími a dispečery tam, kde nebyla, někde musí strojvedoucí několikrát přeladit radiostanici, jinde dokonce dojít k traťovému telefonu daleko do dopravní kanceláře a ještě ji odemknout, musí se to u doposud kvalitně konstruovaných jízdních řádů bez rezerv projevit tím, že vlaky budou celoplošně zpožděné, a nebo se budou brutálně porušovat předpisy, aby se jízdní řád stihnul.

„Dispečerem Potěmkinem“ a Správou železnic ve skutečnosti prezentovaná a přiznaná zpoždění odpovídají maximálně 2 malým provozním obvodům Správy železnic a „dispečerovi Potěmkinovi“ asi ušlo, že k prezentovaným číslům náleží nula, což číslovky o řád mění a blíží se realitě, kterou lze snadno zjistit. Kromě splněných grafikonů výpravčích, ke kterým se veřejnost nedostane, lze využívat veřejně dostupnou aplikaci Správy železnic GRAPP https://provoz.szdc.cz/GRAPPNV/, kde stačí přiblížit jednotlivé dirigované tratě a kliknout na převážně zelené a oranžové šipečky, představující jednotlivé vlaky a přesný údaj zpoždění. Zelená do 5 minut a oranžová nad to. Pokud to uděláte od 6 hodin ráno ve zhruba dvouhodinových intervalech, zjistíte stovkové řády zpožděných vlaků jen na tratích s tzv. zjednodušeným řízením provozu podle předpisu D3, ale úplně nejlepší bude osobní poznání a výlet vlakem z Tanvaldu do Harrachova nebo z Mladé Boleslavi hlavního nádraží do Mšena a Mělníka. Kterýkoliv den jenom na těchto 2 tratích opatření zpožďuje (při dodržování předpisů) 40 – 48 vlaků a je to jistota navzdory tiskové zprávě Správy železnic, která možná hovořila jen o těchto 2 tratích a nějak to z textu vypadlo.

Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Příspěvek byl publikován v rubrice Komentáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.