Jihočeský dopravní Balkán

    Jihočeský kraj je v poslední době prezentován jako progresivní díky soutěžím na železniční dopravce, když aktuálně vypsal soutěž na regionální obslužnost na železnici v elektrické trakci, v dubnu v motorové trakci, kam se nakonec přihlásily jen České dráhy. Jihočeský koordinátor dopravy, kterým se stala v roce 2010 společnost JIKORD, s.r.o., stále spíše předstírá koordinaci veřejné dopravy a integrovaný dopravní systém než aby byl pozitivně vnímán uživateli veřejné dopravy. Navíc to vypadá, že Jihočeský kraj více ovládají autobusoví dopravci, když ve využití železnice se podařilo vyrobit až neuvěřitelné bariéry, takže o koordinaci a integraci nemůže být řeč.

    Metropole Jihočeského kraje České Budějovice se od konce roku 2016 pyšní velice zvláštním železobetonovým monstrem Dopravně obchodního centra Mercury. Multifunkční stavba je vybudována na místě bývalého autobusového nádraží mezi ulicemi Nádražní, Žižkova, Dvořákova a Kasárenská. Ve dvou podzemních podlažích  čtyřpodlažní stavby je umístěno parkoviště, ve dvou nadzemních podlažích se nachází obchodní centrum. Na střeše je situováno autobusové nádraží a dvoupodlažní správní budova ČSAD Jihotrans. Nápis ČSAD Jihotrans také celému komplexu dominuje.

    Pokud přijede cestující po železnici, sestoupí z nástupiště do podchodu a následně do podzemí, aby skrze podzemní a další 2 nadzemní patra vystoupal výtahem nebo absolvoval dlouhý průjezd jezdícími schody a obchodními pasážemi. To je podobné systému na letištích, kde se dlouho čeká a cestující jsou hnáni do duty free shopů, aby ještě něco utratili. Nemá to ale nic společného s potřebným komfortním přestupem mezi železnicí a linkovými autobusy v rámci pravidelného dojíždění.

    Železnice a linková autobusová doprava tak působí odděleně a každý druh dopravy si žije samostatným životem. Unikátem Jihočeského kraje jsou ale železniční nepřípoje v rámci regionální dopravy v závazku veřejných služeb. V současnosti vede železniční stanice Strakonice, kde od Českých Budějovic přijíždějí páteřní osobní vlaky Českých drah v 11.20, 13.20, 15.20, 17.20 a v 19.20. Vlaky dopravce GW Train Regio odjíždějí na Vimperk a Volary vždy minutu před příjezdem osobního vlaku z Českých Budějovic, a to v 11.19, 13.19, 15.19, 17.19 a 19.19. Lépe už to vymyslet nešlo. V opačném směru od Vimperka je nepřípoj vymyšlen tak, že osobní vlak na České Budějovice odjíždí v 7.46 a v 7.48 přijíždí vlak od Vimperka. Další vlaky už alespoň navazují.

    Zajímavým unikátem je i železniční stanice Tábor, kde rychlík 732 směr Praha hl. n. s jízdní dobou 1 hodina 21 minuta a přestupními vazbami v Praze odjíždí v 5.06, avšak osobní vlaky z Bechyně, Milevska a Obrataně přijíždějí v 5.10, aby stihly zastávkový spěšný vlak 1830 Jordán, který odjíždí v 5.17, vymete všechny zastávky a je v Praze o půl hodiny později.

    Jihočeskému kraji a jeho specifickému pojetí přestupních vazeb a zajištění síťovosti je třeba věnovat náležitou pozornost.

 

                                                                                   Jindřich Berounský

                                                                         Svaz Odborářů Služeb a Dopravy    

Příspěvek byl publikován v rubrice Archiv. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.