Organizační změna Českých drah – odbory mají jiné informace než Česká televize!

V pondělí 24. 5. 2021 proběhlo jednání odborových centrál s představenstvem Českých drah, a.s. (ČD), na kterém proběhla prezentace záměru organizační změny ČD s účinností od 1. 7. 2021.

Odborové centrály se ztotožňují s prezentovanými cíli organizační změny, z nichž těmi nejdůležitějšími jsou konkurenceschopnost ČD, avšak na opravdu liberalizovaném trhu se stejnými podmínkami pro všechny dopravce, zjednodušení řídících procesů a zefektivnění pracovních postupů, vedoucích k redukci nákladů společnosti.

Odborové centrály měly dotazy k přednesené prezentaci záměru, vznesly připomínky adoporučení, které zahrnou do svých stanovisek a další kolo jednání představenstva ČD s odbory o organizační změně je svoláno na 9. 6. 2021.

Obrovské překvapení pro představitele odborů vyvolala reportáž o plánovaném velkém propouštění ve zpravodajském pořadu „Události, komentáře“ České televize následující den, 25. 5., po jednání představenstva ČD:

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3317277-velke-propousteni-planuji-ceske-drahy-na-cervenec-zjednodusi-i-rizeni-firmy-misto

Přinesla informace, které odborům nebyly prezentovány a není zřejmé, na základě jakých údajů a jakou organizační změnu podporuje vicepremiér a mj. i ministr dopravy Karel Havlíček, který v uplynulém období výrazně přispěl k destrukci ČD a sekundoval angažmá některých „levnějších“ alternativních dopravců na úkor kvality i síťovosti služeb železnice. V závěru října loňského roku odmítal argumenty zástupců odborů, které se naplnily, a tak nová kvalita dálkové dopravy v jeho pojetí s využitím „přebarvených“ německých motorových vozů dopravce Arriva vlaky z let 1987-1988 přinesla rekordní výpadky služeb (odříkání a zpoždění vlaků z důvodů technických závad dopravce) a například imobilním občanům namísto nástupu a výstupu pomocí zvedacích plošin nakládku a vykládku nebohého cestujícího ručně a manipulaci „jako s pytlem brambor“.

 

.V rámci jednání odborů v působnosti Generálního ředitelství ČD se následně 26. 5. zástupkyně vedení ČD distancovaly od výstupů televizní reportáže s tím, že stěžejní počty propouštěných a další překvapivé a s odbory neřešené informace prezentoval autor reportáže a nikoliv generální ředitel ČD.

Náš svaz se netají tím, že pozici ČD považuje za složitou díky ovládnutí resortu dopravy soukromým sektorem a soukromými zájmy. Odbor veřejné dopravy Ministerstva dopravy působí zejména v poslední době u výkonů v dálkové dopravě okatě jako samoobsluha pro alternativní dopravce a k žádné regulérní soutěži o lepší a levnější služby v rozporu s naší i evropskou legislativou nedochází.

Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Příspěvek byl publikován v rubrice Postřehy Jindřicha Berounského. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.