Proč zatím odmítáme stravenkový paušál?

To, co se nepovedlo vládám minulým, začíná se dařit této. Mám na mysli konec stravenek.

Ihned poté, co vláda schválila stravenkový paušál, chtěla si Správa železnic ušetřit práci s agendou a distribucí stravenek.

První návrh zaměstnavatele byl jen paušál, žádné elektronické ani papírové stravenky.

Po proběhlém jednání a věcných argumentech ze strany odborových centrál, zdůrazňuji několika málo, byl tento návrh doplněn o elektronickou formu s možností výběru z těchto dvou možností. Nám přesto chybí varianta papírových, protože spousta zaměstnanců jede na konci měsíce právě na tuto stravenkovou rezervu. Jsou na to prostě zvyklí. Nehledě na to, že v případě paušálu dostanou do výplaty např. místo 120 korunové stravenky příspěvek zaměstnavatele ve výši 68 Kč  + 14  Kč, jež dostávali z FKSP na většině OŘ. Navíc velká část zaměstnanců využívá stravenek opravdu ke stravování a případné zavedení paušálu je od stravování odradí stejně jako přechod k elektronické verzi. Ve většině menších měst se v restauracích elektronické karty nepřijímají. Správa železnic by si měla uvědomit, že Česká republika není jenom Praha. Elektronickou stravenku využívá pouze cca 3 000 zaměstnanců, zbytek papírovou!

Tato nová instituce (stravenkový paušál) je momentálně v plenkách, nikdo pořádně neví, jaký to bude mít dopad na zaměstnance, hlavně pro ty v exekuci nebo v insolvenci.

Dnes byla stravenka poskytnuta za každou odpracovanou směnu, a tedy i přesčasovou. V případě stravenkového paušálu je ovšem za směnu přesčas nikoli stravenkový paušál, ale jakási zvláštní odměna, která dle našeho názoru podléhá exekuci i insolvenci. Na stravenku zatím nikdo nemohl. Tito zaměstnanci na přesčasy zřejmě moc nechodí, ale zaměstnavatel je může v objemu 150 hodin ročně nařídit. A v dnešní době, kdy je zřejmý podstav výpravčích a dalších zaměstnání, nehledě na problémy s COVID-19, je varianta nařízených přesčasů nanejvýš pravděpodobná.

Tato zvláštní odměna je samozřejmě i daňově zatížená. I když zaměstnavatel deklaroval nějaké finanční zvýhodnění, dle nás diskriminující a proti platným právním předpisům.

Proč mají být zaměstnanci Správy železnic pokusnými králíky, nevím, ale vím, že např. České dráhy čekají na to, až co to u nás udělá…

SOSaD proto navrhuje počkat se zavedením stravenkového paušálu až na jednání o podnikové kolektivní smlouvě pro rok 2022, kdy už u jiných „aktiváků“ bude jasné, jak se bude chovat při životě.

Mgr. Lubomír Michalec, předseda FV SŽ SOSaD

Příspěvek byl publikován v rubrice Komentáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.