Rozloučení se strojvedoucím a nemístná vyjádření šéfa Drážní inspekce

V pátek 24. července dopoledne dali v Ústí nad Orlicí poslední sbohem strojvedoucímu Martinu H. (†40), který14. července tragicky zahynul před koncem směny při srážce s nákladním expresem s poštovními vozy u Českého Brodu, rodina, kamarádi, kolegové z českotřebovského depa i zástupci Českých drah. Ke strojvedoucímu, kterého se po osudném neštěstí nedočkaly manželka a 2 děti, řekl smuteční řečník, že svoji práci miloval a nekonečná nit kolejnic se mu stala prací na celý život.

Připomeňme si, že náraz pantografové jednotky CityElefant osobního vlaku ČD 9359 Praha Masarykovo nádraží – Kolín zezadu do stojícího nákladního expresu ČD CargoNEx 60 051 s poštovními vozy v Českém Brodě ve Štolmíři na hlavní koridorové trati, vybavené autoblokem, je v šetření Drážní inspekce. Osobní vlak před posledním oddílovým návěstidlem s návěstí „Stůj“, zastavil a až následně po rozjezdu najel do nákladního expresu, stojícího před železniční stanicí Český Brod.

V souvislosti s touto mimořádnou událostí, která je v šetření, je třeba odmítnout různé předčasné soudy o „selhání lidského činitele“, které proběhly už tragického večera ve večerním vysílání ČT 24 v živých vstupech a následně v dalších médiích.

Zcela nepřijatelná a neprofesionální jsou vyjádření generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery, která proběhla 15. července v rozhovoru Kláry Beranové pro Novinky.cz s titulkem Drážní inspektor: Strojvůdce jel asi příliš rychle. Na otázku, jak došlo ke srážce, při vysvětlování Jan Kučera uvedl, že „Strojvedoucí jel dál, ale není to špatně, že na tento typ červené nezastavil.“ Toto je nepravdivá informace, protože strojvedoucí u posledního oddílového návěstidla s návěstí „Stůj“ zastavil a tzv. „selhání lidského činitele“ bylo potom čelními představiteli resortu dopravy nesprávně dáváno do souvislosti s projetím návěstidla s návěstí „Stůj“. V další části rozhovoru se Jan Kučera dopustil skandálního a doslova cynického vyjádření: „I kdyby nám strojvedoucí řekl, že za to mohl, což už neřekne, tak bychom to zkoumali.“

Analytický tým Svazu Odborářů Služeb a Dopravy činnost Drážní inspekce sleduje a terčem kritiky je generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera, který činnost Drážní inspekce a jeho kolegů opakovaně znevažuje předčasnými soudy a výše uvedenými vyjádřeními. Doposud není jasné, zda nedošlo ke zdravotní indispozici strojvedoucího a k šetření jsou určitě i okolnosti, za jakých a proč vůbec stál v hierarchii vlaků přednostní nákladní expres před železniční stanicí Český Brod.

Jindřich Berounský

Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Příspěvek byl publikován v rubrice Komentáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.