Rozloučení železničních odborů s končícím ministrem dopravy Danem Ťokem

V úterý 9. 4. proběhlo zřejmě poslední jednání zástupců odborových centrál s nejdéle sloužícím porevolučním ministrem dopravy Danem Ťokem, kterému sekundoval sekční dopravní náměstek Ladislav Němec.

Hlavními a původně avizovanými tématy byly režijní výhody na železnici a liberalizace železnice. Na přetřes přišla i poslední vyjádření hejtmana Plzeňského kraje Bernarda, který má za to, že v případě brutto smluv na dopravní obslužnost v závazku veřejné služby by byl kraj režijními výhodami škodný. Pozitivní je, že ani ministr dopravy Dan Ťok nechápe motivaci plzeňského hejtmana a zároveň se distancoval od nedávných aktivit a pozměňovacích návrhů poslance ANO Kolovratníka, který by rád České dráhy (ČD) „zbavil povinnosti“ uznávat režijní výhody.

V rámci nastoleného bodu jednání o procesu liberalizace české železnice ministr dopravy pominul skutečnost, že máme evropsky rekordní počet soukromých dopravců, kterých je toho času 106, z toho 28 má licenci k provozování osobní dopravy. Pan ministr podal informaci, že v rámci osobní dopravy, objednávané Ministerstvem dopravy ČR, bylo 7. ledna letošního roku vyvěšeno na úřední desce, že kromě dálkových linek, zadaných v rámci tzv. rozstřelu Arrivě vlaky s.r.o. a RegioJetu budou všechny další v současném přechodném období zadány ČD. Zástupci naší odborové organizace otevřeli otázku tzv. rozstřelů Ministerstva dopravy ČR a konkrétně záležitosti přídělu 12% dálkové dopravy soukromým dopravcům Arriva vlaky s. r. o. a RegioJet během 29. a 30. 11. 2018, a to na základě nejnižší ceny a pouze s kritériem rychlosti a výkonu vozidel. Pan ministr prezentoval, že další kritéria byla obsahem návrhu smlouvy s dopravci na předmětných 5 linek, které však Svaz Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) má k dispozici a potvrzují opak. Zástupci našeho svazu prezentovali, že ministerstvo v rozporu s evropskou i naší legislativou navedlo dokonce i některé kraje, zejména Ústecký, Liberecký a Zlínský, k nezákonnému postupu při procesu výběru dopravců a má odpovědnost i za kraje. Pan ministr odpovědnost za kraje necítí a poukázal na to, že se kraje chovají jako samostatné územní útvary bez ohledu na cokoliv, ale že za to podle něj může v rámci jejich tehdejšího vzniku stávající prezident a bývalý premiér Miloš Zeman.

Zástupci SOSaD otevřeli otázku dodržování zákona o účetnictví a rejstříkového zákona v případě uzavření smluv ministerstvem s dopravci, kteří jej porušují nezveřejňováním povinných údajů v rámci veřejných listin obchodního rejstříku. To pan ministr nevidí jako problém a řešení těchto dopravců kvůli porušování zákona o účetnictví i rejstříkového zákona by údajně „neustál“ před Úřadem na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

V rámci posledního jednání s ministrem dopravy Danem Ťokem lze trochu bilancovat a hodnotit. Pan ministr je velmi příjemný a přátelský společník pro jakékoliv jednání, ale neodpovídají tomu následující výstupy.

Závěr angažmá ministra dopravy Dana Ťoka v loňském a letošním roce představuje celkem zásadní eliminaci ČD jako národního dopravce a obchodní společnosti, která „nesmí“ využít obranných prostředků proti konkurenci. Pan ministr se zasloužil o džungli na české železnici bez pravidel a stal se prokazatelně ministrem soukromého sektoru (včetně neskrývané podpory PPF), nikoliv České republiky a jejích občanů. 

 

                                                                                         Jindřich Berounský

Příspěvek byl publikován v rubrice Archiv. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.