Investice do bezpečnosti ano, ale „opatření z leknutí“ na železnici nepatří!

V oblasti bezpečnosti české železnice konečně přichází série dobrých zpráv, avšak také nějaké to „opatření z leknutí“, které nemá na železnici s kultivovaným systémem bezpečnosti co dělat. Po sérii nehod a mimořádností, cca 6 letech předchozího tápání a čekání na zázrak v podobě evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS, který je ale moc drahý a doposud v našich podmínkách ve větší míře nedostupný, padají přísliby investic desítek miliard do bezpečnosti železnice. Má dojít i na tratě a traťové úseky se zjednodušeným řízením drážní dopravy (podle předpisu D3), kterých je s pravidelnou osobní dopravou cca 60 a více než 1500 km. V reakci na tragickou nehodu u Perninku (7.7.2020) vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček představil tři možné varianty řešení takových tratí, které Správa železnic rozdělila do tří skupin. Nejvytíženější by se měly dočkat jakési odlehčené verze evropského systému ETCS, který vedení Správy železnic nazývá ETCS Effective či Light. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody by do této kategorie spadla například trať Tanvald – Kořenov, jejíž velká oprava se chystá a v letní i zimní turistické sezóně tam jezdí i v hodinových intervalech frekventované mezistátní česko-polské osobní vlaky Liberec – Szklarska Poreba.

První pozitivní a hmatatelný krok k bezpečnosti na tratích se zjednodušenou dopravou podle předpisu D3 představil v souvislosti se zahájením pilotního provozu předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský. Odbor informatiky Generálního ředitelství ČD spolu s dceřinou společností ČD Informační systémy vyvinulivlastní aplikaci pro strojvedoucí do jejich tabletů, kteráfunguje na bázi sdílení aktuální polohy vlaků pomocí GPS v kombinaci s aktuálními tabelárními jízdními řády s barevným vyznačením křižovacích a ohlašovacích dopraven, ve kterých jsou vyvolávána vyskakovací dialogová okna s povinným auditovaným potvrzením. Pokud by přesto došlo k tomu, že strojvedoucí vyjede na trať proti jinému vlaku, aplikace oběma strojvedoucím zobrazí pohyb blížících se souprav a zároveň je zvukově upozorní na nebezpečí střetu. Pilotní provoz probíhá na tratích Karlovy Vary – Potůčky, Choceň – Litomyšl a Domažlice – Tachov. Již dnes někteří cestující používají aplikaci GRAPP, která je rovněž součástí řešení a sledují pohyb svých vlaků na české železniční síti i v rámci webu Správy železnic.

Celý článek ke stažení zde: Opatření z leknutí na železnici nepatří

Osobní dopis náměstka řízení provozu

D3 opatření pro dopravce

Příspěvek byl publikován v rubrice Komentáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.