Alarmující privatizační snahy protistátního ministra dopravy

Soustavné úsilí ministra dopravy Dana Ťoka o privatizaci ČD Carga, a.s., největší a nejziskovější dceřiné společnosti Českých drah je skandální.  ČD Cargo realizovalo za první pololetí roku 2018 zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 620 mil. Kč. Do konsolidovaného výsledku Skupiny ČD pak segment nákladní dopravy přispěl čistým ziskem po zdanění ve výši 350 mil. Kč. Celkově celé Skupině ČD Cargo stoupají přepravené objemy zboží. Jenom na tuzemském dopravním trhu se podařilo ČD Cargo meziročně navýšit tržní podíl o 3 %. Z aktuálně dostupných statistik vyplývá, že takovýto objemový progres nezaznamenal žádný z konkurentů ČD Cargo.

Pan ministr dopravy je v podstatě ministrem pro podporu soukromých zájmů v dopravě proti státu. Neexistuje žádný důvod ani pro privatizaci minoritního podílu v ČD Cargo, ze kterého by měl někdo profitovat vzhledem k prokazatelné perspektivě železniční nákladní dopravy. Podle informací odborů krouží kolem ČD Cargo finanční skupina PPF Petra Kellnera a situaci v sektoru nákladní dopravy sleduje určitě i Daniel Křetínský. Ani jednomu z nich nejde o charitu a „pomoc skupině ČD“, ale prokazatelně jsou schopnými byznysmeny, kteří mají zájem svůj byznys rozvíjet.

Pan ministr Ťok svými prohlášeními a ve vzduchu visícím zájmem o postupný výprodej Skupiny ČD ohrožuje ekonomiku celé Skupiny ČD a rating ČD. Dochází k ohrožení „stability“ skupiny vůči držitelům veřejně obchodovatelných dluhopisů a tzv. emisních podmínek. Brzy mohou být ohroženy důvěra Moody’s  a rating v investičním pásmu Baa2. EBITDA / cashflow Skupiny ČD a důvěra věřitelů je postavena na celkové „konsolidované“ Skupině ČD, kde jde o součet všech významných firem včetně ČD Carga.

Vyjádření pana ministra Ťoka ve směru k záměru privatizace ČD Carga je jeho doslova partyzánskou akcí. Nemá mandát Řídícího výboru ČD, resp. valné hromady společnosti. Záměr by se musel navíc velmi pečlivě a opatrně dohodnout dopředu s věřiteli, resp. držiteli dluhopisů ČD a agenturou Moody’s, neboť by se podle jejich podmínek jednalo o restrukturalizaci Skupiny ČD. Musely by se předjednat a domluvit pozměněné emisní podmínky již vydaných veřejně obchodovatelných a privátně umístěných dluhopisů ČD. Jde o oboustranný vztah a vzájemnou důvěru, kterou ministr Ťok soustavně narušuje a chová se jako slon v porcelánu.

Pan ministr Ťok svými překotnými zásahy a vyjádřeními nerespektuje České dráhy jako korporátní společnost a plete si je s příspěvkovou organizací. Nerespektuje stanovy společnosti, roli valné hromady a dozorčí rady. Dokonce ignoruje věřitele, a to ve velmi kritické době pro ČD, neboť řeší splatnost 8 miliard CZK (300 mil. EUR) dluhopisů veřejně obchodovatelných a splatných v červnu 2019. To představuje novou emisi veřejně obchodovatelných dluhopisů v Londýně a do konce roku 2019 nastavit proces (mandátní banky, advokáti, informační memorandum, roads shows po Londýně, Frankfurtu nad Mohanem, Curychu, Vídni apod.). Pokud se neuspěje, hrozí deflaut, resp. bankrot ČD a rychlý rozprodej dceřiných firem pod jejich tržní hodnotu. To by prospělo soukromému sektoru v dopravě, pro který pan ministr evidentně pracuje.

https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/2638244-tok-navrhne-privatizovat-podil-v-cd-cargo-diky-teto-dceri-ale-prosperuji-cele

 

                                                                                              Jindřich Berounský

                                                                                   Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Příspěvek byl publikován v rubrice Archiv. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.